CNG-MODULE CONSTRUCTION FOR NATURAL GAS TRANSPORTATION BY MEANS OF CONTAINER SHIPS

Authors

  • Є. І. Крижанівський ІФНТУНГ ; 76019, м . Івано - Франківськ , вул . Карпатська , 15; тел . (0342) 421853
  • В. І. Артим ІФНТУНГ ; 76019, м . Івано - Франківськ , вул . Карпатська , 15; тел . (0342) 421853
  • О. М. Мандрик ІФНТУНГ ; 76019, м . Івано - Франківськ , вул . Карпатська , 15; тел . (0342) 421853
  • М. М. Савицький Інститут електрозварювання ім. Є.О.Патона НАНУ, 03680, Київ - 150, вул. Боженка, 11, тел. (044) 2001739

Keywords:

CNG-module, marine transportations, container, construction, durability

Abstract

The technology of transportation of the compressed natural gas on container carrying vessels which are

equipped with standard sea containers is suggested. The main object of capital investments in this technology is theCNG-module on the bases of the sea container. It has been developed and grounded a new design of the CNGmodules intended for transportation of natural gas by container carrying vessels which consist of the standard 40-feet sea container of open type on the basis of which the capacity of a high pressure in the form of a spatial coil made of consistently connected rectilinear and curvilinear alternating pieces of pipes is located. The key geometrical parameters of the module elements have been determined out of the durability insuring condition by means of the developed solid-state model and MKE. Efficiency of natural gas transportation in CNG-modules is proved by the calculations of the natural gas cost transportation by the container carrying vessel with the capacity of 2240 FEU and with the speed of 24 knots (44,4 km/h), that at the same time can transport more than 21 million m3 of gas at atmospheric pressure by means of CNG-modules , on the sea line Poti port (Georgia) – Illichivsk (Ukraine) which makes 2,42 USD/1000 m3 per 100 km. It is almost 3 times cheaper than the gas transportation by means of traditional gas transportation system.

References

1 Пронин Е.Е. Морская транспортировка газа / Е.Е.Пронин, С.Е.Поденок // Ленформ. бюл. ОАО Газпром. – 2004. – №1 (15).
2 Луковников А.А. Требования к судам для перевозки сжиженных газов / А.А.Луковников, .В.Сутуло, В.Г.Марченко // Судостроение. – 1974. – № 4. – С. 13-18.
3 Данилова С.А. Основные проблемы проектирования и постройки судов-метановозов / С.А.Данилова // Судостроение. – 1974. – № 4. – С. 5-12.
4 Пат. 67664 Україна, МПК (2012.01) F17C 5/00. Спосіб транспортування стиснутого природного газу рухомим трубопроводом / Б.Є.Патон, Є.І.Крижанівський, М.М.Савицький, Е.А.Швидкий, В.В.Зайцев, О.М.Мандрик. – № u2011 14580; Заявл. 08.12.11; Опубл. 27.02.12 // Промислова власність. – 2012. – Бюл. № 4.
5 Пат. 33882 Україна, МПК (2006) F17C 5/00. Спосіб транспортування стиснутого природного газу / Є.І.Крижанівський, В.В.Зайцев, Г.Ф.Романовський, О.М.Карпаш, М.І.Гончарук, Д.В.Зайцев, Вал.В.Зайцев. - № u200804626; Заявл. 10.04.08; Опубл. 10.07.08 // Промислова власність. – 2008. – Бюл. № 13.
6 Paton B.E. Welded high pressure cylinders reinforced with a composite material. Избранные труды / B.E.Paton, M.M.Savitskiy, A.A.Savichenko. – К.:Наукова думка. – 2008 – С. 194-200.
7 Сварные трубы для магистральных трубопроводов / Б.Е.Патон, Б.И.Медовар, С.Л.Мандельберг [и др.]. – К.: Наукова думка, 2008 – С. 237-262.
8 Сосуды и трубопроводы высокого давления: Справочник / А.М.Кузнецов, В.И.Лившиц, Е.Р.Хисматулин [и др.] – Иркутск: Издание ГП «Иркутская областная типография № 1». – 1999. – 600 с.

Published

18.04.2012

How to Cite

Крижанівський, Є. І., Артим, В. І., Мандрик, О. М., & Савицький, М. М. (2012). CNG-MODULE CONSTRUCTION FOR NATURAL GAS TRANSPORTATION BY MEANS OF CONTAINER SHIPS. Oil and Gas Power Engineering, (1(17), 28–34. Retrieved from https://nge.nung.edu.ua/index.php/nge/article/view/28

Issue

Section

PHYSICAL AND TECHNICAL PROBLEMS OF ENERGY CARRIERS TRANSPORTATION STORAGE

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>