CNG TECHNOLOGIES. TECHNOGENIC AND ECOLOGIC SAFETY BY CNG TRANSPORTATION
Keywords:
CNG ship, mathematical simulation of gas movement modes, gas dynamics, non-stationary processes, sequential pumping gas.Abstract
The issues of environmental and technogenic safety of “movable pipelines” operations are discussed in the article. A number of calculations of displacement of air with nitrogen and natural gas when filling the pipeline has been conducted in the research. Boundary conditions on the concentration of the mixture of nitrogen and natural gas have been determined. The optimal process parameters of blowing down have been set on the basis of the technogenic safety requirements and compliance with the quality of natural gas. The nitrogen pressure when displacing should remain between 15 and 25 bar, provided further filling of the pipeline with natural gas with an absolute pressure of 56 bar. The main purpose of this process was the formation of stable front displacement and avoidance of active nitrogen mixing with natural gas. Displacement of air is considered complete when the oxygen content in the natural gas that comes out of the pipeline does not exceed 0.5%, a mixture of nitrogen and natural gas supplied to the consumer must contain up 9.5% of nitrogen (volume fraction) to comply with the quality of natural gas.
Downloads
References
2 Крижанівський Є.І., Зайцев В.В., Романовський Г.Ф., Карпаш О.М., Гончарук М.І.,Зайцев В.В. Спосіб транспортування стиснутого природного газу. Патент на корисну модель № 33882, 2008.
3 Крижанівський Є.І. Використання CNG технології для постачання газу до України /Є. І. Крижанівський // Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу. – 2012. – № 2(32). –С. 11-14.
4 Шендрик О. М. Контейнерне транспортування газу як альтернативний спосіб вирішення питань енергетичної безпеки /О. М. Шендрик, М. І. Фик // Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу. – 2012. – № 2(32). – С. 15-23.
5 Сусак О. М. Особливості розрахунку режимів розвантаження CNG суден у існуючі газотранспортні системи / О. М. Сусак // Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу – 2012. – № 2(32). – С. 24-31.
6 Нечваль В.М. Определение объема смеси при последовательной перекачке газов /В.М. Нечваль, В.Ф. Новоселов // Нефть и газ:Серия транспорт и хранение нефти и газа. –1965. – № 4. – С. 77-82.
7 Нечваль В.М., Яблонский В.С. О смешивании газов при последовательной перекачке.// «Нефть и газ». Серия транспорт и хранениенефти и газа №12. – М.: Недра, 1963. – С. 75-80.
8 Теплотехнические расчеты процессов транспорта и регазификации природных газов:справочное пособие / [Загорученко В. А., Бикчентай Р. Н., Вассерман А. А. и др.] – М.: Недра, 1980. – 320 с.
9 Рид Р., Праусниц Дж., Шервуд Т. Свойства газов и жидкостей: Справочное пособие /Пер. с англ.; под ред. Б.И. Соколова. – 3-е изд.,перераб. и доп. – Л.: Химия, 1982. – Нью-Йорк,1977. – 592 с.
10 Гази горючі природні, що подаються вмагістральні газопроводи. Технічні умови ТУ У320.00158764.007-95.