ПРОПУСКНА ЗДАТНІСТЬ МАГІСТРАЛЬНИХ НАФТОПРОВОДІВ ІЗ ЗАДАНИМ РОЗМІЩЕННЯМ НАФТОПЕРЕКАЧУВАЛЬНИХ СТАНЦІЙ ЗА ПЕРІОДИЧНИХ СКИДАНЬ ЧАСТИНИ НАФТИ
DOI:
https://doi.org/10.31471/1993-9868-2019-1(31)-65-71Ключові слова:
нафтотранспортна система, нафтопровід зі скиданням, пропускна спроможність, рівняння балансу напорів, лімітуюча ділянка.Анотація
Транспортування нафти магістральними трубопроводами досить часто передбачає необхідність реалізації постійного або періодичного скидання частини потоку з метою подальшого відвантаження сировини на нафтопереробні заводи або наливні пункти. Застосування такої технології призводить до зміни експлуатаційних режимів нафтоперекачувальних станцій і нафтотранспортної системи загалом. У разі виникнення аварійної ситуації аналогом скидання є витік нафти з трубопроводу у випадку порушення його цілісності. Скидання частини потоку супроводжується зміною витрати рідини до і після місця скидання, що неодмінно призводить до перерозподілу тисків на вході і виході проміжних нафтоперекачувальних станцій. Збільшення тисків на виході станцій може призвести до порушення міцності трубопроводу, зменшення підпорів на вході - до кавітаційних режимів роботи обладнання. Отже, дослідження впливу скидань на параметри роботи нафтотранспортних систем з метою забезпечення їх надійної, безпечної та економічно доцільної експлуатації є актуальним питанням галузі. З цією метою авторами на основі запропонованих розроблених розрахункових алгоритмів, реалізованих у програмному забезпеченні, проведено дослідження впливу періодичних скидань частини нафти на перерозподіл гідравлічних потоків, втрат енергії на перегонах, тисків на вході і виході нафтоперекачувальних станцій, а також на величину пропускної здатності магістральних нафтопроводів. Апробація запропонованої розробки здійснена шляхом визначення режимних параметрів експлуатації діючої нафтотранспортної системи «Дружба» на ділянці Мозир-Тухольський перевал, траса якої проходить територією України. На основі аналізу отриманих результатів встановлено, що залежно від обсягу скидання місце розташування лімітуючої ділянки, яка обмежує пропускну здатність магістрального нафтопроводу загалом, може змінюватись. При цьому не завжди перегін, перед яким здійснюється скидання частини нафти, є лімітуючим. Збільшення величини скидання призводить до зростання продуктивності трубопроводу на ділянці до пункту скидання у тому випадку, коли лімітуючий перегін трубопроводу знаходиться після пункту скидання. Якщо такий перегін виявиться на ділянці трубопроводу до пункту скидання, то збільшення витрати скидання не впливає на продуктивність на початковій ділянці трубопроводу.
Завантаження
Посилання
Nechval A. M. Proektirovanie i ekspluatatsiya gazonefteprovodov. Ufa : OOO «Dizayn-PoligrafServis», 2001. 168 p.
Korshak A. A., Nechval A. M. Proektirovanie i ekspluatatsiya gazonefteprovodov. Rostov-na-Donu, 2016. 504 p.
Kraus Yu. A. Proektirovanie i ekspluatatsiya magistralnyih nefteprovodov. Omsk : OmGTU, 2010. 102 p.
Zubarev V. G. Magistralnyie gazonefteprovodyi. Tyumen : TyumGNGU, 1998. 80 p.
Kutukov S.E. Informatsionno-analiticheskie sistemyi magistralnyih truboprovodov. M. : SIP RIA, 2002. 324 p.
Michael V. Lurie. Modeling of Oil Product and Gas Pipeline Transportation. WILEY-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2008. 230 р.
Bahadori A. Oil and Gas Pipelines and Piping Systems: Design, Construction, Management, and Inspection, 2017. 660 p.
Yakymiv Y. V., Bortniak O. M. Proektuvannia ta ekspluatatsiia naftoprovodiv. Ivano-Frankivsk : IFNTUNH, 2015. 171 p.
Yakymiv Y. V., Katsaba V. M. Minimalni vytraty elektroenerhii yak kryterii optymizatsii rezhymiv roboty mahistralnykh naftoprovodiv. Prykarpatskyi visnyk NTSh. Chyslo. 2012. No 1(17). P. 271-277.
Yakymiv Y. V., Bortniak O. M. Rezhymy roboty mahistralnykh naftoprovodiv z periodychnymy skydanniamy i pidkachuvanniamy. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal «Internauka». 2017. No 3(25), tom 1. P. 188 – 190.