Дослідження впливу корозійних дефектів на довговічність магістральних нафтопроводів

Автор(и)

  • В. М. Івасів ІФНТУНГ; 76019, м. Івано-Франківськ, вул. Карпатська, 15
  • О. Р. Дейнега ІФНТУНГ; 76019, м. Івано-Франківськ, вул. Карпатська, 15
  • О. Я. Фафлей ІФНТУНГ; 76019, м. Івано-Франківськ, вул. Карпатська, 15
  • В. В. Михайлюк ІФНТУНГ; 76019, м. Івано-Франківськ, вул. Карпатська, 15
  • В. В. Буй ІФНТУНГ; 76019, м. Івано-Франківськ, вул. Карпатська, 15
  • Р. М. Говдяк ІФНТУНГ; 76019, м. Івано-Франківськ, вул. Карпатська, 15

DOI:

https://doi.org/10.31471/1993-9868-2020-2(34)-67-74

Ключові слова:

трубопровід, дефект, навантаження, муфта, бандаж, деформація, надійність, довговічність, залишковий ресурс, крива втоми.

Анотація

Задля забезпечення енергетичної безпеки України стратегічнo значущою є безаварійна робота нафтотранспортної системи. Однак, проблема забезпечення надійної експлуатації цієї системи загострюється через значний термін експлуатації окремих її об’єктів, зокрема нафтогазопроводів. Так, деградація властивостей матеріалу труб внаслідок корозійних та ерозійних процесів, яка підсилюються впливом змінних у часі навантажень, загрожує виникненням аварій. Сьогодні у світовій практиці використовують різноманітні способи зміцнення дефектних ділянок трубопроводів: встановлення сталевих, пластикових, склопластикових та підсилюючих композиційних муфт, намотування пружної композиційної стрічки тощо. Для дослідження впливу мікротріщин, корозійних та ерозійних дефектів на матеріалі труб  проведено натурні випробування дефектної ділянки труби з нафтопроводу “Дружба” ПАТ “Укртранснафта” (матеріал – сталь 17ГС), зміцненої бандажами з аналогічного матеріалу. В результаті досліджень за допомогою установки УИ1/200 ЦК визначено тиск її руйнування. У ході випробовувань для визначення деформацій труби застосовували тензометрування. Порівняння експериментальних та натурних величин напружень підтвердило, що встановлення бандажів на дефектних ділянках трубопроводу є ефективним засобом для подовження терміну його експлуатації. Для більш точного та ґрунтовного аналізу надійності та довговічності нафтопроводів проведено дослідження дефектних їх частин у місці розриву. На моделях-“вирізках” із трубопроводу було виявлено корозійні дефекти глибиною до 5 мм (що складає приблизно 55% втрати металу), проте руйнування труби відбулося не по цих дефектах, а по дефекті типу тріщина. Для отримання профілю дефекту з моделі-"вирізки", проведено сканування за допомогою закріпленого на пересувному штативі давача, під’єднаного до комп’ютера через АЦП.

На наступному етапі досліджень моделей-“вирізок” шляхом аналізу натурних кінетичних кривих пошкоджуваності оцінено залишковий ресурс небезпечних ділянок нафтопроводу. Побудовано криву втоми, яка в подальшому може бути використана під час прогнозування втомної довговічності таких об’єктів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Pokhmurskyi V. I., Kryzhanivskyi Ye. I. Zmina mekhanichnykh ta elektrokhimichnykh kharakterystyk stali hazoprovodiv pislia tryvaloi ekspluatatsii. Naukovyi visnyk IFNTUNH. 2009. No 3. P. 5-10. [in Ukrainian]

Tsyrulnyk O. T., Hredil M. I., Student O. Z., Nykyforchyn H. M. Otsiniuvannia roboto-zdatnosti stali 17H1S pislia tryvaloi ekspluatatsii na hazohoni. Visnyk Ternopilskoho derzhavnoho tekhnichnoho universytetu. 2008. Vol.13. No 4. P. 49-55. [in Ukrainian]

Zandberg A. S., Tarlinskiy V. D. Mehanizm pereraspredeleniya nagruzok pri remonte truboprovodov s primeneniem plastikovyih muft. Svarochnoe proizvodstvo. 2000. No 12. P. 11-18. [in Russian]

Reissner E. Note on the effect of transverse shear deformation in laminated anisotropic plate. Comput. Meth. Appl. Mech. and Eng., 1979. 20, No 2. P. 203-209.

Korder I. Remont magistralnyih nefteprovodov muftami, zapolnennyimi epoksidnoy smoloy, kak nadezhnyiy, nailuchshiy i deshevyiy metod (B.G.E.858). 58-oy osenniy simpozium IGE 24-25 noyabrya 1992g., London [in Russian]

Mazel A. G., Gobarev L. A. i dr. Rabotosposobnost svarnyih muft dlya remonta defektov truboprovodov pod davleniem. Stroitelstvo truboprovodov. 1996. No1. P. 16-22. [in Russian]

Mazel A. G., Gobarev L. A., Nagornov K. M., Ryibakov A. I. Svarnyie muftyi dlya remonta truboprovodov. Gazovaya promyishlennost, 1996. No 9-10. P. 55-57. [in Russian]

Deineha R. O., Artym V. I., Ivasiv O. V., Vasyliuk V. M., Yanovskyi S. R., Basarab R. M. Eksperymentalna otsinka pidsyliuiuchoi zdatnosti zvarnykh muft poshkodzhenykh mahistralnykh naftoprovodiv. Rozvidka ta rozrobka naftovykh i hazovykh rodovyshch. 2011. No 3(40). P. 70-74. [in Ukrainian]

Birillo I. N., Yakovlev A. Ya. Otsenka prochnostnogo resursa gazoprovodnyih trub s korrozionnyimi povrezhdeniyami / Pod obschey redaktsiey dokt. tehn. nauk, professora I.Yu. Bykova. M.: TsentrLitNefteGaz, 2008. [in Russian]

##submission.downloads##

Опубліковано

29.12.2020

Як цитувати

Івасів, В. М., Дейнега, О. Р., Фафлей, О. Я., Михайлюк, В. В., Буй, В. В., & Говдяк, Р. М. (2020). Дослідження впливу корозійних дефектів на довговічність магістральних нафтопроводів. Нафтогазова енергетика, (2(34), 67–74. https://doi.org/10.31471/1993-9868-2020-2(34)-67-74

Номер

Розділ

МАТЕРІАЛИ, КОНСТРУКЦІЇ ТА ОБЛАДНАННЯ ОБ’ЄКТІВ НАФТОГАЗОВОГО КОМПЛЕКСУ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >> 

Схожі статті

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.