ENERGY EFFICIENCY OF DIESEL ENGINES IN THE OIL AND GAS INDUSTRY WHEN TRANSFERRED TO ALTERNATIVE FUELS
Keywords:
alternative fuel, diesel engine, drilling rig, conversion to gas, energy efficiencyAbstract
The experience of domestic and foreign specialists in the sphere of re-equipment of diesel engines into gas
ones with spark ignition is studied. The advantages and disadvantages of using gas as a motor fuel for diesel power
drives are given. The ways of conversion of diesel equipment to compressed and liquefied gas fuels are offered in
different variants. Theoretical studies of energy efficiency of diesel power drives in the oil and gas industry during
the conversion of diesel engines to the use of alternative fuels are performed. It has been established that when
converting diesel engines of power drives of drilling rigs to gas motor fuels, it is possible to provide power, torque,
fuel consumption rates, which are practically analogous to the corresponding indicators of primary diesel engines
before their conversion. It has been found out that when re-equipping diesel engines of power drives of drilling rigs into gas motor fuels during the conversion of diesel engines into a propane-butane mixture, in comparison with
natural gas, it will be possible to provide the best fuel-economic and powerful indicators. It is shown that the above
theoretical calculations are in good agreement with practical achievements that have already been obtained in
automobile transport
Downloads
References
2 Льотко В. Применение альтернативных топлив в ДВС / В.П Льотко, В.Н. Луканин, А С. Хачиян. – М.: МАДИ (ТУ), 2000. – 331 с.
3 Кутенёв В.Ф. Разработка газового двигателя на базе дизеля ЯМЗ – 236НЕ: (разработки отдела енергосберегающих технологий и альтернативных топлив) [Электронный ресурс] /В.Ф. Кутенёв, В.А. Лукшо // Центральный научно-исследовательский автомобильный и автомоторный институт. – 2007. – Режим доступа к
источнику: http://www.nami.ru/subdivisions/engines/energy-efficient technologies/development/
4 Семейство газовых двигателей КамАЗ 820.60 [Электронный ресурс]. – Электрон. текст. дан. – Режим доступа к источнику: http://www.kamaz.ru/production/related/semeystvo -gazovykh-dvigateley-kamaz-820–60/
5 Двигатели транспортные газовые КАМАЗ-820.52–260, Камаз-820.53–260 [Электронный ресурс]. – Электрон. текст. дан. – Режим доступа к источнику: http://www.remkam.ru/trangazdv82/
6 Васенин А. С. Двигатель КамАЗ 820.61–260: особенности системы питания и типовые неисправности / А. С. Васенин, А. Г. Шумков // Молодой ученый. – 2016. – № 14. – С. 128-131.
7 Бганцев В.Н. Газовый двигатель на базе дизеля Д-21. / [Бганцев В.Н., Левтеров А.М., Кайдалов А.А. // Авіаційно-космічна техніка і технологія:. – 2002. – Вип. 30. – С. 24-27.
8 Богомолов В.А. Особенности конструкции экспериментальной установки для проведения исследований газового двигателя 6Ч13/14 с искровым зажиганием / В.А. Богомолов, Ф.И. Абрамчук, В.М. Манойло // Вестник
Харьковского национального автомобильно-дорожного университета. – 2007. – № 37. – С. 43-47.
9 Захарчук В. І. Розрахунково-експериментальні дослідження газового двигуна, переобладнаного з дизеля / [В. І. Захарчук, О. П. Сітовський, І. С. Козачук] // Автомобильный транспорт. – 2005. – Вип. 16. – С. 276-278.
10 Григорьев Е.Г. Газобаллонные автомобили / [Григорьев Е.Г., Колдубаев Б.Д., Ерохов В.И] . – М.: Машиностроение, 1989. – 216 с.
11 Мотовилин Г.В. Автомобильные материалы: Справочник. – 3-е изд., перераб. и доп. /Г.В. Мотовилин, М.А. Масино, О.М. Суворов. – М.: Транспорт, 1989. – 464 с.
12 Ковтун Г. Альтернативні моторні палива / Г. Ковтун // Вісник НАН України. – 2005. – № 2. – С. 19-27.