ANALYTICAL STUDY OF THE SPREAD OF HARMFUL SUBSTANCES CONTAINED IN EMISSIONS FROM STATIONARY SOURCES OF OIL AND GAS INDUSTRY IN THE ATMOSPHERE

Authors

  • М. М. Демчина ІФНТУНГ; 76019, м. Івано-Франківськ, вул. Карпатська, 15; тел. 0666311937
  • В. І. Шекета ІФНТУНГ; 76019, м. Івано-Франківськ, вул. Карпатська, 15; тел. 0666311937
  • Р. Б. Вовк ІФНТУНГ; 76019, м. Івано-Франківськ, вул. Карпатська, 15; тел. 0666311937

Keywords:

optimization, intelligible decision support, drilling of oil and gas wells, objective functions, rules, knowledgebase, abductive framework, constraints.

Abstract

The research is devoted to the development of the new method for drilling technique optimal parameters used in oil and gas wells drilling based on objective functions of useful output parameters calculation as one of the main features for creation of the intelligible system for decision support which uses initiated values of utilities to generate expert advices for operators to chose correct controlled parameters at the input of the system. Based on the analysis of intellectualization peculiarities of the decision taking support in the process of oil and gas wells drilling the characteristic of criteria for drilling optimization and peculiarities of intelligible system application in the process of drilling were defined. The abductive framework with weights for decision taking in the drilling was built. The control structure of decision taking support by means of intelligible system, based on crispy and fuzzy logic is defined formal methods of intelligible control of optimization for decision taking support based on crispy and fuzzy knowledge about drilling process in the form of relevant rules are implemented. The methodology of optimal decision taking in the drilling of oil and gas wells by means of calculating of utility values for system output parameters is created.

References

1 Семенцов Г.Н. Автоматизація процесу буріння свердловин: навч. посіб. / Г.Н. Семенцов – Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 1998. –Ч. 1. – 300 с.
2 Горбійчук М.І. Оптимізація процесу буріння глибоких свердловин: монографія / М.І.Горбійчук, Г.Н. Семенцов. – Івано-Франківськ:ІФНТУНГ, 2003. – 493 с.
3 Мислюк М.А. Буріння свердловин: у 5 т.Т. 2. Промивання свердловин. Відробка доліт: довідник / Мислюк М.А., Рибчич І.Й., Яремійчук Р.С. – К.: Інтерпрес ЛТД, 2002. – 303 с.
4 Эддоус М. Методы принятия решений:пер. с англ. / Эддоус М., Стенсфилд Р.; под ред.И.И. Елисеевой. – .: Аудит, ЮНИТИ, 1997. –590 с.
5 Осипов П.Ф. Оптимизация режимов бурения гидромониторными шарошечными долотами / Осипов П.Ф., Скрябин Г.Ф. – Ярославль:Медиум-пресс, 2001. – 239 с.
6 Кульгинов А.С. Алгоритмы оптимизации процесса бурения с учетом технико-технологических мероприятий по усовершенствованию узлов управления / А.С. Кульгинов С.М. Ахметов, А.С. Айтимов: материалы XII междунар.заочной науч.-практ. конф., «Инновации в науке» (17 сентября 2012 г.). – Новосибирск, 2012. – 106 с.
7 Демчина М.М. Використання нечітких правил для подання знань в інтелектуальних системах нафтогазової предметної області /М.М. Демчина // Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу. – 2012. – №1(31). – С. 132-141.
8 Демчина М.М. Реалізація формальних методів інтелектуального керування на основі нечітких знань про нафтогазові об’єкти /М.М. Демчина, В.Р. Процюк, Г.Я Процюк //Нафтогазова енергетика: всеукраїнський науково-технічний журнал ІФНТУНГ. – 2011. –№3(16). – С. 96-107.
9 Демчина М.М. Імплементація концепцій штучного інтелекту в технологічних процесах буріння нафтових і газових свердловин /М.М. Демчина // Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу. – 2012. – №3(33). – С 98-111.

Published

20.05.2013

How to Cite

Демчина, М. М., Шекета, В. І., & Вовк, Р. Б. (2013). ANALYTICAL STUDY OF THE SPREAD OF HARMFUL SUBSTANCES CONTAINED IN EMISSIONS FROM STATIONARY SOURCES OF OIL AND GAS INDUSTRY IN THE ATMOSPHERE. Oil and Gas Power Engineering, (1(19), 26–37. Retrieved from https://nge.nung.edu.ua/index.php/nge/article/view/30

Issue

Section

PHYSICAL-TECHNICAL PROBLEMS OF ENERGY CARRIERS RECOVERY